Drogi, luksusowy samochód osobowy. Pojęcie wydaje się względne i nie wązne czy dotyczy Audi, BMW czy Mercedesa. Dla jednego to 50 tys. dla innego dopiero 500 tys.. Ustawa wyręcza nas jednak z tych dywagacji. Po prostu ograniczenia w rozliczaniu w firmie samochodu osobowego pojawiają się powyżej wartości 20 tys. euro. Czyli samochodem drogim jest każdy, który kosztuje więcej niż 92 tys. zł brutto. Dlaczego odnoszę się tu do ceny brutto. O tym za chwilę.
Zacznijmy od najważniejszego. Jeśli wartość samochodu do odliczenia przekracza 20 tys. euro w przypadku zakupu na kredyt czy za gotówkę na firmę tracimy. Po prostu kwota powyżej tych 20 tys. będzie wydatkiem, ale nie będzie kosztem uzyskania przychodu. Jedynym więc na dziś sposobem wrzucenia drogiego samochodu w koszty jest leasing operacyjny. Mówiąc krótko. Im droższy samochód tym zakup w leasingu jest bardziej opłacalny. Przypomnę tylko, że każdy koszt zw. z leasingiem jest dla nas kosztem uzyskania przychodu.
Optymalizacja podatkowa naszej firmy to przy dobrze dobranym leasingu daje duże możliwości. Zaczynając od wpłaty która może wynieść od kliku procent – gdy nie potrzebujemy kosztów na już a chcemy sobie je rozłożyć w ratach, aż po 45 % gdy chcemy szybko obniżyć zobowiązania podatkowe. W net4car możemy zaproponować też tak skonstruowany harmonogram spłat, że większość samochodu wrzucimy w koszty przez pierwsze miesiące leasingu. Co więcej. Leasing samochodu to od ustawowych 24 m-cy do nawet 7 lat. Daje to dużą swobodę w ustaleniu zobowiązania miesięcznego. Możemy kupić drogi samochód i płacić za niego naprawdę niewiele co miesiąc. Kolejną zaletą leasingu jest możliwość podniesienia wykupu do nawet 30-40 % wartości początkowej. Na takiej procedurze opierają swoje reklamy leasingi fabryczne gdzie „można” mieć luksusowy samochód np. za 999 zł m-c. UWAGA: Taki leasing jest rozwiązaniem raczej wyłącznie dla firm w których samochód ma mały roczny przebieg i na pewno nie będziemy chcieli go wykupić po leasingu. Kary za np. przekroczenia limitów są tak drogie, że na pewno taniej wyjdzie jeździć taksówką, albo po prostu klasyczny leasing operacyjny. Owszem. Jeśli ustawimy sobie duży wykup na końcu to przy odsprzedaży samochodu nie pojawi się przychód i znów podatek. Jednak jeśli zostawimy samochód w firmie to wykup pow. 3,5 tys. zobowiąże nas do kolejnych 30 m-cy amortyzacji. Najlepiej wybrać więc leasing na okres zbliżony do tego jaki chcemy samochód użytkować w firmie. „Zamortyzujemy”, a po leasingu, jeśli tylko mamy jednoosobową działalność, użytkujemy pół roku prywatnie i sprzedajemy.
Wspomniałem na początku, że liczę te 20 tys. euro (przy kursie 4,2 około 84 tys. zł) odnosząc się do ceny brutto. To dlatego, że choć od 1 kwietnia 2014 z odliczaniem VAT od samochodu osobowego jest trochę lepiej to jeszcze nie idealnie. Do niedawna można było odliczyć 60% VAT nie więcej niż 6 tys. zł. W przypadku drogich osobówek było to duże ograniczenie. Dziś możemy dalej odliczyć 50% VAT, ale już bez ograniczeń kwotowych. Działa to jednak tylko w leasingu operacyjnym. Tu po prostu odliczamy 50 % vat od każdej raty, a pozostałe 50% vatu dochodzi do kosztu uzyskania przychodu. Jak byśmy kupili samochód za np. 150 tys. zł brutto za gotówkę nie odliczymy 50% vat. Wynika to z ustawy, która mówi, że Vat możemy rozliczać tylko od czegoś co jest kosztem. Samochód za 150 tys. zł brutto to około 122 tys. zł netto. A przecież możemy amortyzować tylko 84 tys. zł. Tak więc odliczymy 50% vat od 84 tys. a od pozostałych 38 tys .. no nawet nie będzie kosztem. Czyli leasing operacyjny samochodu osobowego w 2014 roku nie dość, że daje zysk w zakresie podatku dochodowego to jeszcze więcej korzystamy przy rozliczeniu VAT.
Na koniec jeszcze jeden argument za leasingiem. O ile w kredytach samochodowych czy zakupie za gotówkę podobne oferty są na auta za 50 i za 100 tys. to o tyle w leasingu możemy liczyć na dużo więcej. Będąc klientem klasy samochodów premium, czyli takich pow. 150 tys. zł mamy szansę liczyć na leasing z kosztem zaczynającym się od kliku procent i to nawet na 5 lat. Przykładowo w październiku 2014 w net4car przy 20% wpłaty i leasingu na 5 lat dostaniemy leasing za mniej niż 2 % rocznie. Żeby docenić taki leasing jeszcze bardziej AC możemy zaproponować już za 2,2% wartości samochodu. Dla tych co chcą leaisng wrzucić w koszty „na maxa” mamy leasing 103 % na dwa lata.
Czyli prościej, taniej i lepiej podatkowo się nie da. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty leasingu samochodów osobowych – premium. Uwaga: Specjlne warunki dotyczą samochodów nowych i używanych do roku m.in. BMW, Audi, Mecedes, Lexus, a także inne o watości pow 100 tys. zł netto.
Marcin Szymański