Dzisiaj jest poniedziałek, 12 listopad 2018r.

    Dobry i tani samochód do firmy – diesel czy benzyna?

    Wybierając auto do firmy kilkakrotnie zadajemy sobie pytanie jaki model kupić. Oprócz takich walorów jak wielkość, ładowność, ilość miejsc dla osób czy marka samochodu liczy się także paliwo. Przez ostatnich kilka lat w przedsiębiorstwach była moda na diesle, bo uznawano je za samochody bardzo oszczędne, z wytrzymałymi silnikami, tańszym paliwem i niższymi kosztami eksploatacji. Jak sytuacja wygląda teraz?
     
    Obecne czasy nieco różnią się od tego, co można było zauważyć jeszcze kilka lat temu. Olej napędowy jest najdroższym paliwem, a nowoczesne konstrukcje bardziej delikatne niż kiedyś. Wymagają droższych napraw, stąd wzrost koszt użytkowania. Wszystko przez ciągle rozwijaną technologię Common Rail, która z jednej strony powoduje spadek żywotności, a z drugiej znacznie poprawia kulturę pracy silnika oraz zmniejsza zużycie paliwa. Współczesne samochody posiadają jeszcze inne newralgiczne punkty, ale o tym później.
     
    Silniki benzynowe z kolei, w stosunku do lat wcześniejszych są bardziej podobne w kwestii konstrukcyjnej. Owszem - możemy dostać model z zaawansowaną skrzynią biegów, turbiną i innym systemem wtrysku, aczkolwiek najlepiej sprzedają się tradycyjne, sprawdzone jednostki. Warto je rozważyć mimo wyższego spalania, gdyż eksploatacja najczęściej ogranicza się do wymiany filtrów oraz płynów. Ponadto umożliwiają zamontowanie instalacji gazowej, która opłaca się szczególnie przy dużych przebiegach. Jak przedstawia się awaryjność „benzynowców” w porównaniu do silników wysokoprężnych?
     
    (oryginal) Diesel czy benzyna w leasingu
     
    Poniżej nie uwzględniono kosztów wynikających z wymiany elementów zawieszenia, ponieważ jak dobrze wiadomo – polskie drogi jazdy nie wybaczają i każdy samochód prędzej czy później (ale raczej wcześniej) będzie wymagał wymiany jego elementów.
     
    Niezależnie od silnika, który napędza dane auto, należy wymienić olej silnikowy i przekładniowy, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy, wszystkie filtry i pasek rozrządu. Elementem eksploatacyjnym jest także sprzęgło (przy manualnej skrzyni biegów), jednak w przypadku nowoczesnego diesla jest ono połączone z dwumasowym kołem zamachowym. Cena takiego zestawu jest o wiele wyższa niż w przypadku standardowego silnika benzynowego. Największą awaryjnością w silniku wysokoprężnym charakteryzuje się układ wtryskowy. W zależności od konstrukcji zawiera jedną lub dwie pompy paliwa (w baku oraz wytwarzająca wysokie ciśnienie przy silniku) oraz wtryskiwacze. Celem pielęgnacji podzespołów należy tankować tylko wzbogacone paliwa (typu Verva, V-Power, Diesel Gold, Ultimate itp.) ponieważ są one odsiarczone i nie zawierają bio komponentów zaklejających wtryskiwacze. Tradycyjny silnik spalinowy zasilany jest jedną pompą i wtryskiwaczami, których raczej się nie wymienia, chyba że auto często jeździ na rezerwie, albo dostaje paliwo niewiadomego pochodzenia. Inny rodzaj zapłonu wymaga jednak użycia świec zasilanych aparatem zapłonowym i przewodami wysokiego napięcia, one również wymagają serwisowania.
     
    Standardowy diesel w celu podniesienia mocy jest turbodoładowany. Trzeba pamiętać o jego prawidłowym użytkowaniu, ponieważ nieposzanowanie turbiny odpłaci się koniecznością wymiany lub regeneracji, która do tanich nie należy. Poza małymi wyjątkami nie spotyka się wolnossących silników wysokoprężnych, w przeciwieństwie do benzynowych, które nie potrzebują turba do osiągania wysokich mocy.
     
    Bardzo popularne instalacje gazowe to osobny argument w kwestii wyboru rodzaju silnika. Z reguły dobra instalacja założona i wystrojona we właściwy sposób będzie wymagać wymiany filtrów, a po dłuższym czasie najważniejszych elementów (wtryskiwaczy i reduktora). Są to jednak niskie koszty. Problem pojawia się, gdy warsztat montujący gaz nie zrobi tego prawidłowo, albo dobierze elementy nie adekwatne do parametrów samochodu – wtedy wrażenia z jazdy i koszty ewentualnych napraw mogą być naprawdę niewesołe.
     
    W podsumowaniu należy wspomnieć, że jazda nowoczesnym dieslem dalej może się opłacać. Wystarczy przed zakupem zapoznać się z zasadami, których powinno się przestrzegać jeżdżąc takim autem, a w przypadku pojazdów używanych dokładnie sprawdzić kondycję delikatnych elementów. Podobne procedury tyczą się pojazdów z silnikiem benzynowym, w szczególności z instalacją gazową, aczkolwiek koszty w tym przypadku najczęściej są o wiele niższe. Zanim podejmiemy decyzję zastanówmy się, przekalkulujmy ewentualne koszty i przejdźmy się autem w obu wariantach – to powinno ułatwić ten trudny wybór.

    Zespół Net4Car
     

    WYGODA

    Wszelkie

    formalności

    załatwiamy

    za Ciebie.

    CZAS

    Porównujemy

    i dopasowujemy ofertę

    z kilkunastu instytucji

    finansowych.

    PIENIĄDZE

    Wynegocjowaliśmy

    dla Ciebie

    najlepsze

    oferty finansowe.

    GWARANCJA

    Zapewniamy

    fachową obsługę

    i świetna ofertę.

    Co wyróżnia net4car od konkurencji?
    Gdzie jest haczyk?

    W zalewie reklam i ofert finansowych trudno wybrać tą najlepszą. Trudno też ocenić czy mamy do czynienia z profesjonalnym doradcą i otrzymamy ofertę dobraną do naszych potrzeb, czy tylko z pośrednikiem, który roześle nasze zapytanie po „wszystkich”? Sposób działania net4car jest pod tym względem wyjątkowy. Nie oferujemy jak wiele „podobnych” portali wszystkich produktów finansowych...

    Czytaj więcej...
    • Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki dla plików cookies w Twojej przeglądarce.(Kliknij na dymek, aby zamknąć)